Paralympiërs gooien hoge ogen in Tokio

Ondernemen en maatschappelijk engagement gaan bij Carglass® hand in hand. Respect, eerlijkheid, creativiteit en solidariteit zijn de vier waarden die de maatstaf vormen voor alles wat we doen. Ook voor de goede doelen die we steunen, in en ver buiten België. Zo is Carglass® al vele jaren een structurele partner van het Belgian Paralympic Committee (BPC).

Het Belgian Paralympic Committee (BPC) ondersteunt paralympische atleten, zodat ze kunnen uitblinken in hun sport en zo een bron van inspiratie vormen voor de hele maatschappij. Met de Paralympische Zomerspelen in het verschiet en de lancering van de nationale communicatiecampagne, zetten we Guillaume Gobert, Marketing & Media Manager van het BPC op de praatstoel.

"Now is the time to stare"

De campagne Tokyo 2020/2021 die halfweg april van start ging, wil atleten met een beperking in een positief daglicht stellen: in plaats van het ongemakkelijke staren uit medelijden of met vooroordelen is het nu tijd om te staren uit bewondering en interesse. Tijd om voorbij het anderszijn te kijken en kennis te maken met volwaardige topatleten, die professioneel met hun sport bezig zijn en keihard trainen om wereldresultaten te behalen.

"Dat past in onze missie en visie," legt Guillaume Gobert uit. "We maken gebruik van het momentum van de Paralympische Spelen om onze boodschap kracht bij te zetten en de perceptie over G-sport te veranderen. De sportman of -vrouw te zien in plaats van de handicap. Op dat vlak zijn al heel wat resultaten behaald en we gaan door op de ingeslagen weg. Met als einddoel het beeld dat de maatschappij heeft van mensen met een beperking te veranderen. Of ze sporten of niet. Mensen zijn veel meer dan hun handicap."

peter_genynPeter Genyn (°1976, Brasschaat) treedt aan in atletiek.

Verborgen camera

Na een eerste golf in de lente, zal de campagne op volle kracht lopen in augustus, in de laatste weken voor en tijdens de Spelen. Eén van de tools in de campagne is een opvallende prent, gefilmd met de verborgen camera. Daarmee werd vastgelegd hoe voorbijgangers mensen met een beperking aanstaren als ze hen op straat tegenkomen. Die blikken vol ongemak moeten blikken van bewondering worden. Bewondering voor de veerkracht en het doorzettingsvermogen van topatleten.

Guillaume Gobert: "We willen daarmee een positieve boodschap brengen: staar nu naar de sterren van de Paralympische Spelen en stel uw beeld van mensen met een beperking bij."

Bekijk hier de campagnefilm 'Now is the time to stare' 


Emoticon-oogjes

Centraal in de campagne staan de welbekende oogjes die in snelle online communicatie gebruikt worden om met behulp van icoontjes emoties uit te drukken (emoticon). "Dankzij deze vondst konden we de starende blikken goed vorm geven, onder andere in de film," legt Guillaume Gobert uit. "Ze spelen ook een rol in de reclamespots en er zijn pins beschikbaar, die de oogjes linken aan de hashtag #ikstaarmee. De journalisten van onze mediapartners, waarvan vrt en rtbf het meest in het oog springen, politici, andere bekende Belgen, enz. zullen de pins dragen en zo de campagne extra zichtbaarheid geven. We bekijken nog hoe we de pins nog via andere kanalen kunnen aanbieden om ze zoveel mogelijk te verspreiden in de maanden voor de start van de spelen. Dan is er nog de Stary Eyes Challenge op sociale media: we roepen supporters op om hun profielfoto van oogjes te voorzien, of een selfie met oogjes te posten. Alles om de zichtbaarheid van de campagne te verhogen."

paralympics_pin_1

Ambiteus Belgisch team in de startblokken

De 16de Paralympische Zomerspelen vinden plaats in Tokio van 24 augustus tot 5 september 2021 (Tokio 2020 werd uitgesteld door de coronacrisis). België telt een honderdtal paralympische atleten die bij het schrijven van dit nummer in volle voorbereiding waren voor hun kwalificaties. Uiteindelijk zullen een dertigtal G-sporters met hun begeleiders afreizen naar Japan. Ze treden aan in een tiental van de 23 paralympische disciplines: atletiek, wielrennen, goalball, zwemmen, tafeltennis, tennis, boccia, paardrijden en mogelijk boogschieten en badminton. Het doel is een tiental medailles mee naar huis te brengen. Er zijn geen Belgische supporters toegelaten in Japan.

"Een zware domper voor onze deelnemers," zegt Guillaume Gobert. "We hadden een mooi programma samengesteld voor de Belgen. Het komt er nu opaan om leuke alternatieven te bedenken om de thuisblijvers toch zoveel mogelijk te betrekken bij de competities. Zodat we aan de samenleving kunnen tonen waar deze topsporters toe in staat zijn. Hun veerkracht, hun talent om, ondanks alles, tegenslagen en moeilijkheden te blijven overwinnen, zijn een inspiratiebron voor iedereen."

12 juli 2021

Gratis Bosch-ruitenwissers (t.w.v. € 59,90)

bij elke herstelling of vervanging die je boekt t.e.m 31 oktober