“De wagen neemt automatisch contact op met de hulpdiensten, maakt een diagnostisch schaderapport, bestelt de nodige nieuwe onderdelen bij het schadebedrijf én stuurt alle gegevens rechtstreeks naar de verzekeringsmaatschappij. En dat alles op eigen houtje.” Klinkt boeiend. Maar wat zijn de gevolgen van de opkomst van connected cars?
Geschiedenis van de connected car
“In 1996 ontwikkelden autofabrikanten de eerste drie connected cars. Die namen na een ongeval automatisch contact op met de alarmcentrale”, steekt Ernst Bakker van wal. Hij heeft het over drie Cadillac-modellen: de Deville, Seville en Eldorado. “In 2025 zal elke nieuwe auto connected zijn”, voorspelt Bakker.
Vandaag produceert de gemiddelde wagen elke maand 10 terabyte. Die enorme datahoeveelheid komt overeen met duizend HD-films van 2 uur. Wat slaat je auto allemaal op? “Locaties, gordelgebruik, Spotify-nummers en veel meer. In de toekomst komt daar bijvoorbeeld ook de verplichte driver monitoring bij. Dat is een camera die controleert of je je ogen openhoudt tijdens de autorit”, klinkt het.
Toepassingen van connected cars
Autofabrikanten onderscheiden twee vormen van autocommunicatie:
- V2V of vehicle-to-vehicle: Je wagen communiceert met andere connected cars. Die communicatievorm komt van pas voor de optimale werking van je ADAS-rijhulpsystemen. Stel je voor: je nadert een kruispunt en er komt een wagen van rechts, die je zelf nog niet kunt zien. Rem jij niet? En die andere auto ook niet? Dan activeert je ADAS automatisch je noodremsysteem. De Volkswagen Golf kan bijvoorbeeld communiceren met alle andere connected cars in een straal van 800 meter. Het resultaat? Meer veiligheid op de weg.
- V2I of vehicule-to-infrastructure: Je auto communiceert met de infrastructuur om zich heen. Denk maar aan interactieve stoplichten: je auto is verbonden met het stoplicht. Rij je dichterbij? Dan springt het licht op groen. Binnenkort zal je wagen die informatie projecteren op de voorruit – de zogenaamde head-up display.
Connected cars als bedrijfsmodel
“Autofabrikanten springen nu allemaal op de kar. Elk merk pakt uit met zijn connected services”, weet Bakker. Dat is natuurlijk slim gezien. Want een consument besteedt gemiddeld:
- 40 procent aan zijn aankoop
- 40 procent aan service en reparatie
- 20 procent aan financiering
“Connected cars vormen dus een interessant bedrijfsmodel. Autofabrikanten lanceren volop service-georiënteerde platformen voor 2025. Zo vergroten ze de lifetime value van hun consument”, zegt Bakker. Wat mag jij verwachten?
- remote diagnostics: volg online de status van je kilometerstand, oliepeil, bandenspanning en veel meer.
- OTA-updates of over the air-updates: voeg nieuwe functies aan je auto toe via internet.
- connected services: log in met een digitale code.
- UBI of user-based insurance: betaal je verzekering op basis van je rijgedrag.
- subscription-based ADAS: activeer alle ADAS-functies via je smartphone.
Bakker vult het veelbelovende lijstje aan met een logisch gevolg. “Er zal meer samenwerking tussen autofabrikant en UBI-specialist ontstaan. Dat geeft weer nieuwe bedrijfsmogelijkheden op de autoverzekeringsmarkt”, legt hij uit. “Er is bijvoorbeeld al een samenwerking tussen autofabrikant Hyundai en verzekeraar Verisk – in Amerika. Daar krijg je al korting op je verzekeringspremie als je een bepaalde driver score haalt in een week.”
Impact van encryptie op ruitschadeherstel
De opkomst van connected cars brengt een pak gevolgen met zich mee. “Er zal ook meer nood aan cybersecurity zijn”, vertelt Bakker. “Want hackers kunnen zich toegang tot al je autogegevens verschaffen. Ze kunnen de besturing zomaar overnemen – vanop afstand. De oplossing? Elke auto zal voorzien zijn van een secure gateway. Dat is een fysieke barrière op het netwerk van je wagen. Zo krijgt een externe partij geen toegang. Alléén de autofabrikant verleent toegang. Hij bepaalt wat er wordt uitgevoerd én door wie.” Naast de toenemende controle van autofabrikanten voorspelt Bakker nog andere implicaties.
“Hoe groot is de huidige impact van encryptie?”, vroeg Carglass® aan Bakker. “Autofabrikanten die sinds 2018 secure gateway hebben geïmplementeerd, zijn Ford, Hyundai, Renault, Nissan, Volkswagen, Mercedes en nog enkele andere merken”, antwoordt hij. “In 2020 heeft Belron 1,2 miljoen wagens de revue zien passeren. Jaarlijks komen er ongeveer 15 miljoen nieuwe auto’s met secure gateway in Europa bij. Het gevolg? Een automonteur zal almaar meer kennis van netwerken in auto’s nodig hebben. Daarvoor organiseren we speciale trainingsmodules binnen Carglass®”, verzekert Bakker.
Data van connected cars
De toegang tot de data van connected cars is cruciaal – ook voor Carglass®. Denk maar aan:
- autoruitschadeherstel
- herkalibratie
- service en onderhoud
- claimsmanagement, zoals verzekeringen, leasemaatschappijen en meer
- carrosserieschadeherstel
Heb je autopech? Dan stuurt je connected car automatisch alle data naar de autofabrikant. Maar ook andere partijen tonen interesse in de gegevens van jouw wagen. Denk maar aan erkende schadeherstelbedrijven, verzekerings- en leasemaatschappijen, makelaars en anderen. Die data delen, is belangrijk. Want dat stimuleert:
- keuzevrijheid van de consument
- marktinnovatie
- werkgelegenheid
“De auto-industrie in Europa is goed voor 6,1 procent van de totale werkgelegenheid. Het behoud van die werkgelegenheid is dus cruciaal”, besluit Bakker.